021-2936

راه های تقویت تمرکز

راه های تقویت تمرکز
نسیمه فلاحی نژاد 8 آبان 1400

محرک های بسیاری در طول روز با حواس پرتی و کاهش دقت افراد از انجام فعالیت ها به شیوه صحیح و در زمان کوتاه جلوگیری می کنند. شناخت و به کار گیری راه های افزایش تمرکز سهم بسزایی در ارتقاء فعالیت های افراد دارد. در ادامه با برخی از روشهایی که سبب تقویت تمرکز می شود آشنا می شویم.

1- فعالیت در مکان آرام و خلوت:  افزایش شدت صداهای محیط رابطه مستقیمی با واکنش های هورمونی دارد و عمل تمرکز کردن را سخت تر می کند.

2- برنامه ریزی مناسب و جامع: برای افزایش میزان تمرکز در انجام فعالیت های روزانه نیازمند یک برنامه کامل شامل کلیه فعالیت ها ی روزانه به صورت زمان بندی شده هستیم.

3- بازیابی تمرکز با استراحت چشم: بهترین روش برای بازیابی تمرکز  هنگام مطالعه هر 20 دقیقه یکبار نگاه کردن به نقطه ای در فاصله 6 متری به مدت 20 ثانیه می باشد.

4- عدم انجام چند کار در یک زمان:  باید جهت افزایش تمرکز طبق برنامه ریزی کامل خود کارها را الویت بندی کنید و به ترتیب مطابق با میزان اهمیت آنها هر یک را به صورت جداگانه انجام دهید.

5- استراحت های کوتاه در حین کار: استراحت در فواصل مطالعه و رفع خستگی با انجام کارهای مورد علاقه مثل پیاده روی، صحبت با دوستان و …

6- ورزش عامل تمرکز ذهن: حافظه افراد با ورزش کردن روزانه و منظم  افزایش می یابد.

7- افزایش تمرکز و کنترل ذهن با خواب: باید هر روز 7 تا 8 ساعت خواب عمیق شبانه داشته باشید.

8- قرار گرفتن در طبیعت: قرار گرفتن در فضای سبز و وجود گیاهان در اطرافتان سبب افزایش و بهبود سطح تمرکز می شود.

9- مروز ذهنی برنامه های روزانه: داشتن نقشه ذهنی قبل از انجام فعالیت های روزانه با کاهش استرس، نگرانی و اضطراب افراد از تمرکز زدایی جلوگیری می کند.

10- افزایش تمرکز با تمرینات مغزی: انجام تمرینات مغزی و ذهنی حل مسائل مانند پازل، جدول و … سرعت عمل، دقت و قدرت استدلال و ارزیابی افراد را بالا می برد.

 

  • فضای مجازی :

ارسال نظر

ایمیل شما منتشر نخواهد شد .*